4.11.2022

E-commerce novela: jak se mění nákupní proces

E-commerce novela: jak se mění nákupní proces

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

V listopadu prošla Senátem novela, která e-shopům přináší důležité změny. Pojďme se podívat, jak v praxi na ně.

Novela zákona promítá změny i do nákupního procesu. Některé povinnosti e-shopů mění, jiné (už platné) upřesňuje. V této části si na ně posvítíme.

  1. Novela přináší zákaz dvojí kvality zboží. Tento zákaz dnes známe z oblasti potravin. Nově se rozšiřuje na veškerý sortiment. A tak pokud jeden produkt prodáváte alespoň ve 2 státech EU pod jedním názvem, nesmíte ho pod tímto názvem prodávat v dalších státech, pokud tam má podstatně jiné složení nebo vlastnosti. 
  1. Na e-shopu byste měli (už podle stávající úpravy) jasně informovat o základních vlastnostech zboží. Novela přináší podrobnější úpravu pro zboží s tvz. digitálním obsahem. Pod ním si představte třeba počítače, chytré hodinky, telefony a jinou “chytrou” elektroniku. U tohoto zboží nově musíte uvádět tzv. kompatibilitu a interoperabilitu - jednoduše: jak, s jakým software a hardware věc funguje. Patří sem například jazyk rozhraní, nezbytné aktualizace, nezbytnost internetového připojení pro funkčnost, omezení použití, funkce podmíněné dalšími nákupy, operační systém, hardware, který je pro plnou funkčnost potřeba, rychlost procesoru, vlastnosti grafické karty aj.
  1. Nejpozději na začátku každé objednávky musíte zřetelně  informovat, jestli máte nějaká omezení ohledně dodání zboží a jak se u vás dá platit. Tato povinnost má předcházet ztracenému času při “nákupu”, na jehož konci zákazník zjistí, že z důvodu svého bydliště nebo svých platebních možností nemůže objednávku realizovat.
  1. Před koncem nákupního procesu vždy zřetelně informujte o celkové ceně a celkovém dopravném. Nezapomeňte dát zákazníkovi možnost a vyzvat ho ke kontrole košíku před samotným dokončením objednávky.
  1. Platí striktní zákaz přihazovat výslovně nevyžádané zboží formou předzaškrtnutých checkboxů aj. Takové zboží vám zákazník ve finále nemusí zaplatit.
  1. Pokud se s nakupujícím nedomluvíte v rámci nákupního procesu jinak, musíte mu zboží doručit do 30 dnů. Pokud tento termín nedodržíte, může kupující od smlouvy odstoupit. Běžné e-shopaře toto (s ohledem na běžnou 14denní lhůtu k odstoupení) trápit nemusí. Zpozornět by ale měli ti, kteří například upravují zboží na míru.
  1. Objednávkové tlačítko (tedy to poslední, na úplném konci nákupního procesu) nově musí nést textaci “objednávka zavazující k platbě” nebo obdobnou formulaci.
  1. V obchodních podmínkách je nově povinnost uvádět e-mail a telefonní číslo, informaci o případné záruce za jakost nebo poprodejním servisu, pokud je poskytujete a pravidlech o vyřizování stížností (pokud nějaká máte).
  1. Obchodní podmínky spolu s případným záručním listem zašlete zákazníkovi tak, aby je měl u sebe, například v e-mailu, v digitálně neměnitelné podobě - tedy například v .pdf formátu. Pokud poskytujete návody, jak se o výrobek starat, i ty lze nově zaslat elektronicky, papíry tak nemusíte přikládat do každé zásilky.

Do obchodních podmínek zapracujte upravené informace o právech z reklamací a odstupování od smluv. Na tyto změny se podívejte do navazujícího článku.

(tento článek byl sepsán pro blog společnosti Shoptet)

Další články

Chcete mě k vám do firmy? Napište mi.

Dokážu najít cestu i tam, kde to ostatní vzdali. Dejte vědět, s čím potřebujete poradit. Vymyslím, jak na to.

Napište mi