Nová regulace „influencerů“

Po prvotním nešťastném zvolání RRTV o povinné evidenci „influencerů“ Rada vyjasnila, jak se bude k výkladu zákona o audiovizuálních mediálních službách stavět.

Petra Dolejšová
Petra Dolejšová
9.5.2025
Sdílejte
Nová regulace „influencerů“

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

Týká se tě to? A pokud ano, co je teď potřeba?

Pod zákon spadáš, pokud:

👉🏻 tvoříš videa (vzdělávací, zábavná, informační)

👉🏻 třídíš je do nějakého seznamu, katalogu

👉🏻 tato videa jsou tvůj hlavní byznysový produkt

👉🏻 jsi konkurent televiznímu vysílání - jinými slovy, když si večer udělám popcorn, budu zvažovat, jestli si k němu pustím Netflix, Novu nebo tebe. 

Příklad ke snadnějšímu pochopení:

Youtube kanál Jirka vysvětluje věci

✔️ Jirka tvoří videa

✔️ řadí je do playlistů

❓jsou videa Jirkovým byznysem?

❓jsou videa konkurencí TV vysílání?

U posledních dvou bodů panovaly největší nejasnosti. A tak RRTV vydala upřesňující stanovisko, jak je bude vykládat:

Za byznys se považuje, pokud máš přímo z videí příjem nejméně 50 000 Kč za rok.

Za konkurenci TV vysílání tě Rada považuje, pokud:
🎞️ vydáš alespoň 52 dílů pořadu za rok a zároveň
👁️ jeden díl má v průměru 0,5 milionu zhlédnutí 

Všechna čísla musí být v rámci 1 platformy, na které publikuješ.

Pro Radu není podstatné, na jaké platformě funguješ, ani jaká je stopáž videa. 

Počet tvůrců, kteří tyto parametry v ČR splňují, bude jak šafránu.

Jaké nové povinnosti to pro tvůrce, kteří pod regulaci spadnou, znamená?

Povinnost se evidovat byla zrušena. I dál ale musíš:

  • na svém kanále uvést podnikatelské údaje (pokud podnikáš jako OSVČ, pak i bydliště)
  • tvůj obsah nesmí podněcovat k násilí, podprahově manipulovat, šířit nenávist a jiné nepravosti
  • uchovávat záznamy videí v dostatečné kvalitě alespoň 30 dnů po jejich stažení z kanálu
  • v případě potřeby s Radou spolupracovat a tyto záznamy jí dodat
  • pokud je tvůj obsah nevhodný pro děti a mladistvé, musíš ověřovat jejich věk nebo použít jiný nástroj k tomu, aby se k nim obsah nedostal
  • takový 18+ obsah a důvod jeho nevhodnosti zřetelně označit
  • u pořadů, kde to je vhodné, doplnit titulky, případně je jinak zpřístupnit zrakově a sluchově hendikepovaným
  • vypracovat tzv. Akční plán. Ten má za cíl zvýšit tvůj podíl pořadů, který je přizpůsobený pro hendikepované osoby.
  • jednou za tři roky reportovat Radě, jak Akční plán splňuješ
  • dávat si pozor na svou reklamu 📣

Reklama

Pokud pod regulaci spadáš, musíš se k reklamě postavit stejně jako ČT, Netflix nebo Voyo. 

Zákon v rámci těchto platforem a jejich videí rozlišuje tři typy marketingových spoluprací:

  1. Klasickou reklamu
  2. Sponzoring
  3. Product placement

Pro všechny typy platí i dál zákonná pravidla pro marketing.

Tedy například specifika pro propagaci alkoholu, zákazy, které se týkají cigaret, zbraní, silná regulace zdravotnických pomůcek, výživových doplňků nebo povinnost dodržovat dobré mravy. Potud vše při starém.

Dál je ale potřeba dát pozor, do kterého šuplíku tvá marketingová spolupráce se značkou v rámci tvého pořadu spadá.

1. Klasické reklamní spoty

Vyžadují jasné označení vůči jinému obsahu. Jak to uděláš, je na tobě. Důležité je, aby bylo patrné, co je reklama a co tvůj nereklamní obsah.

Jednoduše:

Pokud koukám na televizi a pořad je přerušený reklamou, vím díky znělce zcela přesně, kdy reklama začíná a končí. Totéž se chce po tobě. Pokud je tvé video (ať už celé nebo vložené do tvého videopořadu) reklamou, musím to od začátku vědět. Prostě to označ.

2. Sponzoring

Pokud práci na tvém videu sponzorovala značka, platí, že:

  • spolupráce s danou značkou nijak nesmí ovlivnit tvůj obsah samotný. To znamená, že musíš tvořit objektivně a nezávisle.
  • v daném videu nesmíš nabádat k nákupu zboží nebo služby sponzora, třeba tak, že budeš jeho produkty v pořadu vyzdvihovat, zaměřovat na ně pozornost nebo je kamerou přehnaně zabírat

Příklad sponzorovaného pořadu:

DVTV

Tvé  pořady nesmí sponzorovat (e-)cigaretová značka. Logo sponzora dej na začátek a na konec videa. A informaci o sponzoringu nechej i u položky videa v tvém playlistu alespoň 30 dnů.

Sponzoring je zakázaný u zpravodajských a politicko-publicisticky zaměřených videí. 

To vše stále jen za předpokladu, že splňuješ Radou stanovené parametry (mimo jiné pro průměrný počet zhlédnutí videa). DVTV tyto parametry zřejmě nesplňuje, proto je její sponzorování právně v pořádku. 

3. Product placement

Co to product placement je? Placené umístění produktu přímo do tvého videa a jeho děje.

Je zakázaný v pořadech, které mají zpravodajské, politické, publicistické, náboženské zaměření nebo jsou určené dětem.

Každý díl, který product placement obsahuje, označ na začátku i na konci „product placementem“ - to jsou ta „PP“, která vídáme u filmů. Platí tady stejné zákazy jako u sponzoringu.

Jaké jsou sankce?

Zákon zatím počítá s maximální částkou do 2 000 000 Kč.

Nevíš si s touto regulací rady? Dej vědět, jsem po ruce.