7.10.2021

Práce s cookies v roce 2022 – sága pokračuje

Práce s cookies v roce 2022 – sága pokračuje

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

Možná jste postřehli, že nám sněmovna stihla schválit novelu zákona o elektronických komunikacích. V té najdete upravené i povinnosti, které se k vám vážou při práci s cookies.

A protože vím, že není sušenka jako sušenka: pod pojmem cookies si prosím představte jakékoliv technické řešení (fingerprints, beacon, cookies…), pomocí kterého vyhodnocujete chování návštěvníků vašeho webu.

Co novela přináší nového?

Pokud na webu pracujete s cookies, bude od Nového roku zapotřebí souhlas návštěvníka webu nejen s cookies pro účely profilování a remarketingu, ale také s těmi, které jsme dodnes řadili pod analytiku – tedy tzv. oprávněný zájem.

Pojďme na to mrknout prakticky:

  1. Funkční cookies – běží automaticky. Jsou to ty, které potřebujete pro zobrazení a správnou funkci webu (služby). O těch návštěvníka webu jen informujte.
  1. Analytické a preferenční cookies – nově se souhlasem.
  1. Cookies pro profilování a remarketing – po staru se souhlasem.

Jak souhlas získat?

Pomocí cookie lišty. Mějte ale na paměti tato pravidla:

  1. Souhlas nesmí být podmínkou pro návštěvu webu! Lišta tedy nesmí nepřiměřeně překážet a už vůbec nesmí být podmínkou pro vstup.
  2. Souhlas nesmíte vymáhat agresivně – žádné časté vyskakování! ☺
  3. Pokud nabízíte možnost „přijmout všechny“, musíte nabídnout i „odmítnout všechny
  4. Nezapomínejte na možnost „shodit“ lištu křížkem nebo jakýmkoliv jiným jednoduchým postupem – i bez udělení souhlasu.
  5. Pokud dáváte návštěvníkovi webu na výběr z jednotlivých typů cookies, potom jednotlivé skupiny (a checkboxy) nesmí být předzaškrtnuté. Musí jít o čistý opt-in.
  6. Tlačítko souhlasu byste neměli mít v křiklavých (zdůrazňovaných) barvách
  7. Bez odsouhlasení cookies nesmíte začít ukládat nebo s nimi jakkoliv pracovat, a to ani s těmi analytickými.

Nezapomeňte, že o všech cookies je potřeba mít zpracovaný dokument (informaci o zpracování cookies), který uvádí

  • kdo jste
  • jaké cookies, proč a na jak dlouho zpracováváte
  • jaké nástroje používáte
  • jaká mají návštěvníci webu práva
  • jak případně udělený souhlas odvolat

Je mi jasné, že úpravy nevzbudí přílišnou vlnu nadšení. Proto bych chtěla uvést dva poznatky z praxe.

První: cookies lišta bude většinou první věcí, co návštěvník vašeho webu uvidí. Myslete na to i z marketingového hlediska a věnujte pozornost nejen právnímu a funkčnímu řešení, ale zapojte do toho i UX a budování značky. Berte to (se skřípěním zubů, já vím!) jako příležitost se odlišit.

Druhý: pamatujete na paniku s příchodem GDPR? A pamatujete, že se konec světa nekonal?

Pár (snad) nadějných zpráv na závěr:

  1. Pokud pracujete s technologií, která pro údaje do „koncového zařízení“ – tedy přímo do telefonu, počítače nebo tabletu nijak nesahá - podařilo se vám režimu zákona uniknout. Stále ale myslete na GDPR.
  1.  V Evropě i nadále leží návrh nařízení ePrivacy, které počítá s úplným zrušením lišt a nahrazením souhlasů pomocí prohlížečů. Jeho osud je ale už několik let věštěním z křišťálové koule. 

Další články

Chcete mě k vám do firmy? Napište mi.

Dokážu najít cestu i tam, kde to ostatní vzdali. Dejte vědět, s čím potřebujete poradit. Vymyslím, jak na to.

Napište mi