29.4.2021

Právní minimum pro lektory

Právní minimum pro lektory

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

Pokud školíte s takovou láskou a zápalem jako já, určitě věnujete patřičný čas přípravě vašich podkladů. A protože – jak učil sám Jan Ámos: „škola hrou“ – pro příklady zřejmě nechodíte daleko. Víte ale, kudy vedou hranice zákona?

1. Autorská práva

Ať už ve svých prezentacích používáte fotky, grafiky, hudbu nebo videozáznamy, mějte na paměti, že se (v 99 % případů) jedná o autorská díla. V takovém případě je potřeba, abyste byli buď samotnými tvůrci těchto děl nebo měli k použití licenci.

Kde takovou licenci hledat?

Vlastní objednávky děl velmi často podceňujeme. Do e-mailu hodíme naše přání a grafici a fotografové jdou rovnou na věc. Po dodání grafiky nebo fotek pak dochází k lámání chleba – můžete si výstupy upravovat svépomocí? Kolik retuší je v ceně? Můžete fotky používat vy, ale i třeba pořadatelé konference? 

Vězte, že představy tvůrců se s těmi vašimi dost často nepotkávají. Pokud jste na tyto licenční „detaily“ v objednávce zapomněli, zákon umí být nemilosrdný: bez souhlasu tvůrců výstupy upravovat nejde. Stejně tak je nemůže používat třetí strana – kterou organizátoři akcí bývají. 

I když je doba rychlá, na objednávky si čas udělejte a pokud už se vám do „klasické“ smluvní licence nechce, v e-mailech si nezapomeňte ujasnit alespoň tyhle stěžejní body – budou se vám hodit.

A jak na výstupy, které nejsou „vaše“? Chcete školit na zdařilých či méně zdárných počinech někoho úplně jiného? Ukázat kampaně, které se povedly Coca-Cola, McDonald’s nebo Sturbucks? Ukázat byznysová čísla Apple? Proškolit techniku focení na Saudkově tvorbě?

Licence vám může vyplývat i z autorského zákona. Ten totiž počítá s tím, že pro účely kritiky nebo recenze si cizí práci můžeme půjčit. S tímto využitím jsou ale spojená tři „POZOR“:

  1. Smíte použít jen část díla nebo drobné dílo – nejde tedy třeba promítat celý film, je ale v pohodě pustit dvouminutový spot, třeba videoklip.
  2. Musíte uvést autora a název díla, odkud jste dílo vzali.
  3. Použití musí být fér – to znamená, že se musí použít obvyklým a poctivým způsobem a nesmíte na něm vydělávat.

2. Vaše konkurence

Je téma, které byste měli ze školení vynechat. A tím je vaše konkurence. Pokud ji chcete za něco pochválit, směle do toho. Dejte si ale pozor, abyste si konkurenci „nebrali do pusy“ kriticky. V takovém případě byste se mohli dopustit nekalé soutěže, která konkurenta v očích vašeho obecenstva snižuje. Soudní spory ohledně nekalé soutěže v praxi nejsou až tak časté – tím méně v praxi lektorů. Buďme ale profíci a respektujme přání zákonodárců: nekopejme kolem sebe, ať už to je v našich očích sebeoprávněnější. 

3. Case studies

Teorie a praxe bývají často dost oddělené světy. A na praxi se know how předává o dost lépe. I tady je ale potřeba mít na paměti 3 oblasti, které vám mohou zamíchat s prezentačními kartami.

Ochranné známky

Loga mohou být registrovaná jako tzv. ochranné známky. Pokud je potřebujete ve školení využít, vězte, že existují ochranné známky o „různé síle“. Jsou mezi nimi totiž takové, které jsou na veřejnosti považované za natolik známé a kvalitní, že jejich využití – byť v zcela jiném, nekonkurenčním prostředí – je bez souhlasu majitelů protiprávní. 

Jaké značky si představit? Apple, facebook, Coca Cola, Google. Zákon o ochranných známkách dává majitelům těchto silných značek právo zastavit kohokoliv, kdo by jejich značku používal k nepřiměřenému těžení z jejich dobrého jména. S jejich zapracováním do prezentace tedy opatrně a rozhodně ne poškozujícím způsobem.

Poškozování pověsti

Při uvádění příkladů si dejte pozor také na poškozování pověsti – ať už lidí nebo firem. Pokud ukazujete, „jak ne“ – volte mírná slova a nepřestřelte. Právní systém samozřejmě počítá se svobodou projevu, musíte znát ale ten správný balanc mezi vaším právem na kritiku a právem každého z nás na soukromí a dobrou pověst. Obecné pravidlo tady neexistuje a každý příklad má meze nastavené krapet jinak. Přistupujte k tomu tedy s rozumem a pamatujte, že pozitivních příkladů je určitě také dost.

Mlčenlivost

Mnohých z nás se týká povinnost mlčet. Já, jako advokátka, bez souhlasu mých klientů nesmím špitnout o tom, co nebo pro koho dělám. Ze zákona nám plyne povinnost mlčet také o osobních údajích. Nad rámec těchto zákonných „stopek“ nezapomínejte na to, že v dnešní době jsou poměrně velkou módou tzv. NDAčka – tedy dohody o mlčenlivosti. Pokud jste jedno takové NDA s klientem uzavřeli, určitě na to myslete před zakomponováním jeho příkladu do školení.

Mimo svět paragrafů bych také chtěla upozornit na to, že řada klientů – bez ohledu na uzavření doložek mlčenlivosti – nemá radost, pokud jejich „know how“, do kterého vás přizvali, otevřete dál veřejnosti, případně jejich konkurenci. Nemyslete tedy jen na právo, ale hlavně – na zájmy a důvěru vašich klientů. 

Ať se vám dobře školí!

Další články

Chcete mě k vám do firmy? Napište mi.

Dokážu najít cestu i tam, kde to ostatní vzdali. Dejte vědět, s čím potřebujete poradit. Vymyslím, jak na to.

Napište mi