Interview multiple candidates
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut cursus lorem in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.
Search for the right experience
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.
- Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
- Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
- Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Ask for past work examples & results
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.
- Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
- Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
- Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.
AI je tu a jen tak se nikam nechystá. Pro řadu z nás bude ve firmách skvělým pomocníkem. Co si při začlenění nového člena týmu pohlídat z pohledu práva?
1. Autorská práva k výstupům
Texty, obrázky, videa, hudba nebo grafiky, které v marketingu využíváte, bývají autorským dílem. A ta jsou (už pouhým vytvořením) z pohledu práva nedotknutelná. Pokud tento obsah vytvoříte, nikdo jiný na něj bez povolenky od vás sahat nemůže. K tomu potřebuje licenci.
I díky ní tak máte pod kontrolou, kdo a jak s vámi vytvořeným obsahem pracuje.
Aby byl výstup autorským dílem, musí být:
- kreativní
- jedinečný
- vytvořený člověkem
Je to totiž lidské úsilí, které autorský zákon chrání.
A právě v tom spočívá úskalí AI nástrojů.
Pokud je to AI - tedy software - kdo texty, hudbu, kódy nebo grafiku fakticky vytvořil, nejedná se o autorské dílo. A tak mu zákon autorskoprávní ochranu nedává. To samo o sobě může znamenat nemalé riziko: váš obsah nemusí zůstat jen váš. „Nedotknutelnost“, kterou autorské právo dává, se ho netýká.
Důležitým aspektem u této tvorby bude, do jaké míry AI nástroj výstup vytvořil. Pokud AI zapojíte čistě jako „photoshop“ nebo „chrlič“ myšlenek a nápadů, které si dál rozpracujete, bude pouhým nástrojem. „Papírem a nůžkami“ pro vaše ruce. A váš výstup i dál autorským dílem.
Necháváte AI generovat obsah bez většího kreativního úsilí na vaší straně? Vězte, že budete mít spoustu muziky za málo peněz. Hrát se ale nebude výhradně pro vaše uši.
Nástroje typu MidJourney nebo ChatGPT tak používejte s rozvahou a naučte se v autorských právech chodit.
2. Smlouvy
Ať už jste firma, která používá dodavatele nebo marketingová agentura, která dodává výstupy klientům, (ne)možnost použití AI nástroje byste měli ve smlouvách určitě ošetřit.
Nezapomeňte se domluvit:
- na tom, jestli se může AI nástroj použít a ideálně zmínit, jaký to bude
- ujasnit si, do jaké míry se AI zapojí – zda bude zdrojem nápadů, nebo hotových výstupů (textů, obrázků, analýz, hudby apod.)
- podle toho upravit licence
3. Data
Pokud si AI nástroj chcete vycvičit na vlastních datech, myslete na STOPky, které vám dávají vaše smlouvy (typicky NDA) nebo předpisy na ochranu osobních údajů (GDPR).
Marketéři svým klientům často zaručují, že tvorba a výstupy pro ně budou jedinečné (výhradní). Takto vytvořený obsah tedy doporučuji k „rukám“ AI spíš nepouštět. Mohli byste si naběhnout na smluvní pokutu, kterou v NDAčku máte.
Myslete také na to, že pokud do nástroje zadáváte osobní údaje, je to tzv. zpracovatelský nástroj, který z pohledu GDPR musí splňovat řadu náležitostí. Je vámi zvolený nástroj americký? Určitě nezapomeňte zkontrolovat, že:
- přistoupil k tzv. Data Privacy Framework programu
- má v pořádku veškerou GDPR dokumentaci
- pro vás připravil tzv. zpracovatelskou smlouvu
Připomínám ale, že za data, která do nástroje dáváte, jejich legální použití a bezpečí i nadále plně odpovídáte.
Pár tipů na závěr:
1) Pamatujte, že za výstupy AI nesete plnou odpovědnost. Tak například: pokud vám AI vygeneruje obsah, který porušuje cizí autorská nebo osobnostní práva, dáváte za to hlavu na špalek už dnes hlavně vy.
Čím větší kontrolu nad vstupními daty budete mít, tím lépe se vám riziko „cinknutého obsahu“ uřídí.
2) Vybíráte AI nástroj, který má být vašemu týmu k ruce? Sáhněte spíš po těch, které už očkem sledují (a respektují) vznikající evropskou regulaci.
Velkou výhodu mají nástroje, které už nyní vedou záznamy o zdrojích, obsahu a datech, na kterých se AI učí.
3) Nástroje, které generují obsah (typicky MidJourney, DALL-E apod.), budou do budoucna muset přijít s řešením, které brání vykrádání cizích děl nebo zneužívání dat. Verze, které nyní používáme, tak čekají nemalé změny.
4) AI generovaný obsah bude muset být v budoucnu jako "AI-generated" označen. EU tak svým legislativním návrhem bojuje mimo jiné proti šíření fakenews.
5) Používáte AI nástroje pro odbavování chatu, e-mailů nebo telefonních linek už teď? Nezapomeňte to před startem komunikace transparentně zmínit. Lidé musí mít jasno, koho mají z druhé strany na drátě.